Webdesign op basis van een open source CMS

De wereld is nog nooit zo verbonden geweest. Het huidige consumenten scenario gaat gepaard met allerlei soorten apparaten, een sterke en uitgebreide internetverbinding en innovatieve bedrijven die bereid zijn dit alles optimaal te benutten, te beginnen met hun websites en virtuele kanalen.

We hebben het over een groot aantal functies waarmee je jouw bedrijf kunt versterken, consistent meer verkoop kunt genereren en consumenten meer keuze kunt bieden. Al die tijd bieden bedrijven een beter webdesign met de beste winkelervaring.

Maar nog steeds hebben veel bedrijven geen website of boeken ze geen noemenswaardige resultaten. En misschien is de belangrijkste reden voor hun gebrek aan succes met het internet als kanaal voor klantenwerving en -binding wel het gebrek aan technische kennis om pagina’s en inhoud te creëren en te beheren. Hier komt het CMS om de hoek kijken als de definitieve oplossing voor dit probleem.

Wat is een CMS?

De term CMS komt van het Engelse Content Management System. Kortom, het is een online systeem waarmee je op een praktische en snelle manier een website online kunt zetten. Maar dat is natuurlijk niet alles, want je kunt dezelfde taak uitvoeren met bijna geen technische kennis.

Het mooie van CMS is, zoals de naam al zegt, de mogelijkheid om op een eenvoudige manier dynamische inhoud te beheren, met andere woorden een blog, virtuele winkel of een ander type site bij te houden die voortdurend moet worden bijgewerkt.

Stel je voor dat je wekelijkse, of zelfs dagelijkse updates, handmatig moet doorvoeren. Het zou niet optimaal werken. Het CMS is dus de ideale oplossing voor iedereen die een site nodig heeft die niet 100% statisch en kortstondig is.

Hoe kies je een CMS?

De keuze van een CMS kan moeilijk worden door de hoeveelheid opties die op de markt beschikbaar zijn, en de gelijkenis tussen wat ze aanbieden. Als je de belangrijkste opties bekijkt en ze beloven allemaal hetzelfde, welke moet je dan kiezen? De waarheid is dat je weinig elementen nodig heeft om jouw beslissing te nemen.

Keuze is heel belangrijk, we zeggen niet anders. Maar in plaats van te lang te twijfelen, kun je beter deze praktische aanbevelingen opvolgen:

  • Wat is de geschiedenis van het systeem? Ga na of de gebruikersgemeenschap groot en actief is, het systeem een goede reputatie heeft en de technische ondersteuning geprezen wordt;

  • Wat is het basisvoorstel van het systeem? Als de centrale focus van het CMS in kwestie erg verschilt van wat je zoekt, kies dan een andere optie. (voorbeeld: je wilt een blog en vindt een CMS gericht op e-commerce);
  • Hoe is de gebruikerservaring? Het heeft geen zin om in theorie het beste CMS te hebben, maar niet elke dag te genieten van de gebruikerservaring. Test en zie wat werkt voor jouw bedrijf. WordPress is het meest gebruikte CMS ter wereld en heeft oplossingen voor alle soorten projecten.

Waarom zouden bedrijven een content management systeem moeten invoeren?

De vraag die rest is de vraag waarom bedrijven een CMS zouden moeten invoeren. Het antwoord hierop lijkt eenvoudig. De virtuele omgeving is zeer omstreden, met een grote concurrentie tussen bedrijven.

Ondernemers en verantwoordelijken voor organisaties moeten steeds nieuwe wegen zoeken om het webdesign en de gebruikerservaring op hun sites te verbeteren en nieuwe functies te bieden, met behoud van een goed beheer van de acties. Deze doelstellingen kunnen gemakkelijker worden bereikt met behulp van een content management systeem.

Heb jij na het lezen van dit blog nog vragen over een CMS? Neem dan gerust eens contact op met Cornerstones. De webbouw specialisten van Cornerstones staan altijd klaar voor al jouw vragen, en kijken graag eens met jou mee om je te kunnen voorzien van het juiste advies.

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *