4 nieuwe webdesign trends in 2022

De laatste jaren passeerden heel wat webdesign trends de revue die het uitzicht van een website bepaalden. De volgende eyecatchers zagen hierbij meer en meer het levenslicht bij verschillende soorten webdesign: verschillende variaties van animaties en afbeeldingen, asymmetrie en heel veel contrasten in kleurschakeringen. In 2022 lijkt de focus meer te gaan liggen bij het inhoudelijke aspect van de website. Content wordt de absolute topprioriteit en de artistieke spectaculaire lay-out gaat plaats maken voor een meer leesbare inhoud. Dit zijn de 4 verwachte nieuwe webdesign modetrends voor 2022.

#1. De schijnwerpers op content in combinatie met illustraties

Steeds meer en meer animaties en illustraties schoten de laatste jaren als een komeet omhoog bij het lay-outen van websites. Dit zorgde ervoor dat het fotografisch gedeelte of andere toegevoegde grafische elementen te pas en te onpas de content (soms) helemaal in de weg stond. In 2022 lijkt het tij opnieuw te keren. Blijkbaar is men op zijn stappen teruggekeerd en beseft men dat de content nog steeds het voornaamste is als een bezoeker wil kennismaken met een website. Om die reden is een beresterke typografie nodig. Om de content in de schijnwerpers te plaatsen is een goede structuur noodzakelijk waardoor de website consistent wordt weergegeven. Illustraties, fotografische afbeeldingen, animaties en video kunnen de content alleen maar versterken en ondersteunen.

#2. Zorg dat de afbeeldingen niet voor ruis zorgen bij je website

Heel veel homepages van een website starten met een videobanner of met een postergrootte foto. In de marge zie je dan nog de boodschap van de website staan. Indien dit goed tot in de puntjes wordt uitgevoerd vormt die eyecatcher geen probleem. Maar de andere kant van de medaille is dat de weinig onthullende plaatjes enkel maar voor ruis zorgen. Op een homepage moet vooral een duidelijk statement staan: Wie ben je? Wat zoek je? En dit liefst aangevuld met een call-to-action of verwijzend naar een nieuwe pagina. Vermijd zoveel mogelijk nietszeggende (stock) illustraties, maar geef de voorkeur aan duidelijk leesbare typografie. Eventueel geruggesteund door een subtiele afbeelding.

#3. Templates versus blocks

In de wereld van webdesign is het een publiek geheim dat ontwerpbureaus met zogenaamde blocks werken. Heel eenvoudig gezegd betekent dit dat je een webpagina opbouwt uit een x-aantal blokken die op voorhand eerder werden uitgetekend. De volgorde en de content vul je naar de eigen wensen en behoeftes in. Daarnaast heb je uiteraard nog vaste templates waar je beroep op kunt doen. Deze vaste templates worden voornamelijk ingezet bij blogs, nieuwsartikels, cases en events. Zij krijgen vaak dezelfde lay-out omdat de content in de meeste gevallen op dezelfde manier wordt getoond. Vroeger werden heel veel pagina’s met verschillende blokken uit de design hoed getoverd wat voor een complexe vormgeving zorgde. De dag van vandaag worden binnen een blok verschillende variaties opgesteld wat de content alleen maar ten goede komt. Zo maak je niet de fout verschillende onsamenhangende blokken te integreren.

#4. Cornerstones en de huisstijl

Een huisstijl is de hoeksteen van elk merk of brand. De toegepaste huisstijl op een website moet het verlengstuk worden van de eerder ontworpen grafische richtingaanwijzer van de onderneming waarvoor wordt ontworpen. Dit zijn over het algemeen de richtlijnen die door een webontwikkeling bureau moeten worden aangehouden:

  • Het logo
  • De kleuren
  • Afbeeldingen, illustraties en fotografie
  • De gebruikte oorspronkelijke typofotografie
  • Rekening houden met druk- en printwerk


Dit zijn de klassieke aandachtspunten waar rekening mee moet worden gehouden. Maar in 2022 zal een hoofdstuk moeten worden toegevoegd. namelijk de digitale brand. De huisstijl zal op sociale platformen zoals Instagram, Twitter en dergelijke een steeds belangrijkere rol innemen. Hoe presenteer je de foto’s van een medewerker? De erkenbaarheid van het bedrijfslogo op LinkedIn? Hoe zit het met de kleur van call-to-action? Wil jij graag een antwoord op deze vragen, of heb jij wellicht nog andere vragen? Bij webdesign bureau Cornerstones staan ze graag voor jou klaar om vrijblijvend met jou in gesprek te gaan, en jouw vragen te beantwoorden!

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *