Arbeidsmarktcommunicatie: ook wel jobmarketing genoemd

Een belangrijke vorm van communicatie richting de arbeidsmarkt noemen we arbeidsmarktcommunicatie. Het gaat over de uitingen die je doet naar je doelgroep, maar wel middels een structurele aanpak. Er is dan een interne en externe doelgroep (de werkzoekenden en de interne medewerkers). Een werkgever wil ze graag op een positieve manier onderscheiden van het werkgeversmerk, vaak ten opzichte van de concurrentie en dat is dan ook het doel van arbeidsmarktcommunicatie. Echter komen we deze term niet zo vaak meer tegen, er wordt nu gebruik gemaakt van de term jobmarketing.

Doelgroep en arbeidsmarktcommunicatie

Het is van belang dat je gedurende de arbeidsmarktcommunicatie goed gaat kijken naar de doelgroep, deze is namelijk erg breed en daar staan we lang niet altijd zo uitgebreid bij stil. Je hebt om te beginnen je eigen medewerkers die een rol spelen binnen deze communicatievorm. Medewerkers bepalen namelijk de identiteit van een organisatie voor een groot deel. Hierin staan ook de oud medewerkers nog centraal. Het kan zomaar zijn dat het ooit wel eens terugkerende werknemers worden.

Volop voordelen in de praktijk

Als jij de arbeidsmarktcommunicatie goed op orde hebt, dan kom je ook goed bekend te staan bij anderen, zoals bij de strategische doelgroepen. Jij kunt je vacatures hierdoor sneller vullen met waardevolle mensen voor je organisatie en je doel is dan ook om de mensen aan je organisatie te binden. Je kunt echt de beste kandidaten bereiken en dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten. Het enige waar je voor moet zorgen is dat jij een goede basis hebt van effectief recruitment en dat is dus arbeidsmarktcommunicatie. Het zal dan zorgen voor een tijdwinst en je staat er dan ook beter voor dan concurrenten die hier geen gebruik van maken en tijd in investeren. Zoek daarom de juiste middelen om in te zetten, zorg dat je je doelgroep sneller kunt bereiken en ga ervoor om de tijdwinst te pakken. Je zal vanzelf merken dat medewerkers ook langer aan je organisatie verbonden blijven en daarom is het op de lange termijn ook echt kosten efficiënt! Een goede reden dus om er zelf werk van te maken en het te ervaren.

Tip: Yarle

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *