Personeelsplanning

Strategische personeelsplanning maakt deel uit van het personeelsbeheerproces dat wordt gebruikt om het aantal benodigde werknemers te voorspellen en deze vervolgens in te plannen en te beheren volgens de operationele doelen.

Wat zijn de voordelen van personeelsplanning?

Effectieve personeelsplanning heeft veel voordelen, waaronder inzicht in hoeveel werknemers nodig zijn om de werkdruk aan te kunnen, de juiste vaardigheden van werknemers, verloop en ervoor zorgen dat operationele doelen zoals bezetting, krimp en serviceniveaus worden gehaald. Het planningsgedeelte van het personeelsbeheer begint met het kijken naar de toekomst om wervingsplannen te bepalen op basis van bedrijfsgroei / achteruitgang, capaciteit, gebruik van uitbesteders en operationele statistieken die worden gebruikt om het succes van het bedrijf te meten. Organisaties profiteren van personeelsplanning op lange termijn doordat ze in staat zijn om een ​​willekeurig aantal scenario’s met het bedrijf te modelleren om het juiste aantal werknemers te bepalen dat nodig is om de werkdruk aan te kunnen. Deze plannen worden vervolgens omgezet in wervingsplannen en onboardingplannen om ervoor te zorgen dat er voldoende personeel beschikbaar is wanneer de vraag zich voordoet in het contactcenter.

Andere aspecten

Een ander aspect is meer op korte termijn, meestal ongeveer 4-6 weken in de toekomst. Het exacte aantal benodigde werknemers wordt berekend en vervolgens ingevoerd in de planningsoplossing om dekking te garanderen voor elk interval van 30 minuten gedurende die dag. Deze prognose wordt gedaan op het “contacttype” -niveau, waar “contacttype” kan verwijzen naar elke logische groep van interacties die naar een specifieke groep medewerkers in het contactcentrum wordt gestuurd. Voorbeelden kunnen zijn gebaseerd op taal, product of andere vaardigheden die werknemers hebben. Meer geavanceerde personeelsplanning herberekent automatisch het vereiste aantal werknemers na elke 30 minuten en vergelijkt dat aantal met het aantal werkende om elk positief of negatief verschil aan te tonen, wat scenario’s voor overbezetting en onderbezetting markeert.

Nauwkeurige voorspellingen

Het echte voordeel zit in de nauwkeurigheid. Een nauwkeurig plan betekent dat je in elke situatie het ‘juiste’ aantal medewerkers aanneemt en plant. Te veel aannemen is een verspilling van budget en te weinig hebben doet de klantenservice pijn. Men maakt ook steeds vaker gebruik van geavanceerde kunstmatige intelligenties om de best mogelijke nauwkeurigheid van voorspellingen te garanderen.

Planning

Maar personeelsplanning is slechts het eerste deel van het proces. Het benodigde aantal medewerkers wordt door het planningsproces gebruikt om te genereren wanneer medewerkers aan het werk zijn. Dit is een zeer complexe fase, omdat het arbeidswetgeving, bedrijfsregels, vakanties, beschikbaarheid van werknemers en werknemersvoorkeuren in evenwicht moet brengen met de vereiste, terwijl er ook niet te veel werknemers moeten worden ingepland of overuren moeten worden betaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *