Waarom heb je een lager nodig?

Een lager heb je nodig omdat je de weerstand zo laag mogelijk wilt houden. Een lager verlaagt de wrijving die ontstaat tussen diverse verschillende onderdelen. Vaak is het een roterende beweging die gemaakt word. Heel soms kan het ook een lineaire beweging zijn waar je mee te maken hebt. 

Hoe werkt een lager?

Hoe een lager werkt is eigenlijk heel simpel uit te leggen. Wanneer in een machine er twee onderdelen van metaal in contact komen met elkaar ontstaat er veel wrijving. Deze wrijving kan leiden tot slijtage van het materiaal. Door het gebruik van lagers wordt deze wrijving verminderd. Ook worden de bewegingen makkelijker gemaakt omdat de twee oppervlakken nu over elkaar heen gaan rollen. 

Het ligt aan het ontwerp maar over het algemeen bestaan de lagers uit twee schijven of ringen die loopvlakken bevatten. Ook zij zijn voorzien van rolelementen bijvoorbeeld kogels die rollen tegen het binnen- en buitenoppervlak dat van metaal is. 

Vaak worden lagers gebruikt in de aandrijftechniek. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een motor. Ook die is voorzien van lagers omdat er enkele onderdelen zijn die tegen elkaar aan komen maar ook om het schokken te dempen. 

Welke soorten lagers zijn er?

Er zijn een aantal verschillende soorten lagers. 

  • Bussen of glijlagers. Dit zijn de meest eenvoudige lagers die er zijn. Deze hebben een cilindervormig uiterlijk en hebben geen bewegende onderdelen. Ze worden vaak gebruikt in machines die een glijdend of draaiend as component hebben. Meestal zijn deze glijlagers gemaakt van kunststof of metaal.
  • Rolelement lagers. Deze lagers worden gebruikt bij het ondersteunen van een grotere belasting. Zij zijn wat complex van ontwerp. Meestal bestaan zij uit cilinder of kogels die gebruikt worden als rolelement.
  • De vloeistoflagers. Deze lagers bevatten zoals de naam het al doet vermoeden een laag van vloeistof die tussen de lager oppervlakken zit. Deze vloeistof kan gas zijn maar ook een andere vloeistof onder druk. Dit wordt verdeeld in een dunne laag die heel snel tussen de buitenste en binnenste loopvlakken aan het bewegen is. De slijtage van deze lagers is heel erg laag.
  • De magnetische lagers. Ter ondersteuning van de belasting maakt deze lager gebruikt van magnetische levitatie. Er is binnen het lager dan ook geen oppervlaktecontact. Magnetische lagers hebben dan ook een hele lange levensduur omdat er geen contact is tussen de materialen. 
  • De lineaire lagers. Deze bewegen in een rechte lijn en zijn er in het rond maar ook in het vierkant. Deze lagers kunnen alleen belasting gaan ondersteunen die recht op de as valt. 
  • De axiale lagers. Deze ondersteunen alleen de belasting die parallel lopen op de lageras. Deze lagers zijn ontworpen om de krachten te weerstaan die in exact dezelfde richting als de as gaan.

Zoals je ziet zijn er dus nogal wat verschillen. Kijk daarom eerst goed na welke jij nodig hebt of win de goede informatie in zodat je weet dat je de juiste lagers in handen hebt. Dit is heel erg belangrijk.  

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *