Digital signing

Communiceren met je doelgroep via digital signage

De samenleving draait om communicatie. Daarom hebben we talen ontwikkeld, zowel in schrift als spraak en met gebaren. Digital signage is niets meer of minder dan een visuele taal om een verhaal te vertellen. In plaats van een persoon die je aanspreekt, of een poster aan de muur, kun je met een combinatie van digital signage schermen en digital signage software een compleet verhaal vertellen. Van een informatieve melding tot aan een verkoop pitch, afgestemd op een specifiek publiek. Communicatie zit in onze natuur, je moet wel de juiste taal leren spreken. Zelfs wanneer deze ‘taal’ bestaat uit eentjes en nulletjes.

Hoe werkt digital signage?

Kiosken in warenhuizen, digitale schermen in een wachtruimte of een enorme videowall aan de gevel; het zijn allemaal voorbeelden van digital signage. Dat iedereen zich hier direct een beeld bij kan vormen geeft aan hoe krachtig dit medium is. Alleen zal niet iedereen zich nog kunnen herinneren waar ze voor het laatst een scherm hebben gezien, en welke boodschap er verteld wordt. Net zoals er personen zijn die je een verhaal kunnen vertellen dat je lang bij zal blijven, kan digital signage ook een langdurige indruk wekken … of direct weer vergeten zijn. En dan ontdek je dat digital signage niet zozeer een technologie is, als een communicatiemiddel.

Regels van de taal

De Nederlandse taal kent veel woorden en grammaticale regels. Om helder te communiceren zul je een flink aantal van deze woorden moeten kennen, en ze in de juiste volgorde moeten plaatsen. Ook zal de wijze van communiceren per aanspreekpunt nog verschillen. Zo praat je met vrienden in de kroeg waarschijnlijk toch wat anders dan met je grootouders tijdens een familiebezoek. Dit geldt ook voor digital signage, de doelgroep bepaalt de wijze van communicatie. In dit geval worden digitale schermen gebruikt om de boodschap zichtbaar te maken, met digital signage is het mogelijk om vanuit iedere locatie deze boodschap aan te bieden. Toch zal er iemand, of een team, moeten bepalen op welke wijze het verhaal wordt verteld. Want een patiënt die wacht op een huisarts wil waarschijnlijk op een andere wijze benaderd worden dan iemand die aan het winkelen is.

Harder roepen heeft niet altijd effect

We hebben zojuist aangegeven dat communicatie afhankelijk is van de toonzetting, de wijze waarop een boodschap wordt verteld. Ook het volume heeft impact op het resultaat. Iemand die hard roept wordt niet automatisch beter gehoord. Bij digital signage is dit ook het geval. Schreeuwerige beelden kunnen juist averechts werken, de aanbieder moet relevante informatie overdragen op een wijze die aanspreekt bij de doelgroep. En soms betekent dit ‘visueel fluisteren’.

Beeld is belangrijker dan geluid

In de wachtkamer van een medische praktijk kun je niet de televisie op het hoogste volume laten galmen. In een discotheek kom je toch niet boven de muziek uit. “Een beeld zegt meer als duizend woorden” is niet voor niets een bekende uitdrukking; met visuele elementen kun je in korte tijd een compleet verhaal overdragen. Met tekst, afbeeldingen of videofragmenten, het is allemaal mogelijk. Houd ook rekening met de kwaliteit en positie van de digitale schermen. De lichtopbrengst moet volstaan, het beeldformaat moet voldoende zijn om leesbaarheid te garanderen, en in een ruimte met lampen en ramen kan een lichte kanteling het zicht soms enorm verbeteren. Laat je hierin adviseren door de specialisten.

Sign of the Times

In een tijd waarin bijna iedereen met een zakcomputer inclusief scherm op straat loopt, moet je extra duidelijk en helder communiceren met jouw doelgroep. Digital signage staat voor lokale communicatie op basis van hardware en software, met als doel een specifieke doelgroep van relevante informatie te voorzien. Digitale schermen worden aangestuurd met digital signage software, de content bepaalt of de boodschap het doel daadwerkelijk bereikt. Spreek de taal van jouw publiek, en ontdek op welke wijze communicatie middels digital signage werkt.

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *