Het belang van merkidentiteit voor promotiematerialen

Het belang van merkidentiteit voor promotiematerialen

Stel je voor: je loopt door een drukke straat, overal om je heen zie je kleuren, vormen en logo’s. Sommige herken je direct, andere glijden langs je bewustzijn zonder echt binnen te komen. Waarom blijft het ene merk plakken als kauwgom onder je schoen en is het andere zo vergeten als de droom die je vanochtend had? Het antwoord ligt verscholen in de kracht van een sterke merkidentiteit, vooral als het aankomt op promotiematerialen.

Jouw visitekaartje naar de wereld

Laten we beginnen met wat inspiratie, neem eens een kijkje op de volgende website: https://www.premiumwereld.nl/. Hier vind je ontzettend veel verschillende mogelijkheden om promotiemateriaal te bestellen. Maar hoe zorg jij ervoor dat tussen al die mogelijkheden, jouw keuze eruit springt? Denk eraan, elk artikel dat jouw logo draagt, is een visitekaartje naar de wereld.

Zeg het met kleur en vorm

Kijk eens goed naar succesvolle merken om je heen. Wat hebben ze gemeen? Precies, een ijzersterke zichtbare identiteit. Kleuren die knallen of juist rust uitstralen, vormen die innovatief zijn of traditie uitstralen. Elk detail telt mee in hoe jij als merk wordt waargenomen. Dus voordat jij besluit welke pen met jouw naam erop de wereld mag veroveren, vraag jezelf af: past dit bij wat we willen uitstralen?

Spreek de juiste taal

Nu denk jij misschien: ‘Oké, kleuren en vormen snap ik wel’. Maar wat heeft taal hiermee te maken? Nou, meer dan je denkt! De toon waarop je communiceert met je doelgroep, vertelt wie jij bent. Ben je jong en onbeschaamd of juist zakelijk en betrouwbaar? Zorg ervoor dat elke slogan en productomschrijving dezelfde taal spreekt als jouw merkidentiteit.

Het belang van consistentie

Weet je wat mensen echt vertrouwen geeft? Herkenning. Dat gevoel van “Hé, dit ken ik!” Dat bouw je op door consistent te zijn in alles wat met jouw merk te maken heeft; van logo tot lettertype en zelfs het type promotiemateriaal dat je kiest, speelt mee in hoe men jouw merk ziet. Als mensen telkens weer dezelfde sfeer proeven bij elk contactmoment met jouw merk ontstaat er iets magisch: loyaliteit.

Verras maar blijf trouw aan wie jij bent

Verrassen is fantastisch! Wie houdt er nu niet van? Maar pas op; verras zonder verwarring te zaaien over wie jij bent als merk. Onderschat niet hoe lastig dit kan zijn. Probeer een juiste balans te vinden tussen vernieuwend blijven, maar ook trouw blijven aan je merkidentiteit.

De kracht van een goed geschenk

Uiteindelijk wil iedere marketeer dat hun promotiemateriaal meer doet dan er alleen mooi uitzien! Het moet ook doen waarvoor het gemaakt is, verkopen! Goed gekozen promotiemateriaal kan beide doen. Denk aan een drinkfles bedrukken; niet alleen handig (want hydratatie is belangrijk), maar stel je voor hoe vaak zo’n drinkfles wel niet gebruikt en gezien wordt. Elke slok water wordt zo subtiel een herinnering aan wie deze fles gaf. Dat is de bedoeling.

Het belang van merkidentiteit voor promotiematerialen gaat dus voornamelijk over de kunst om je doelgroep, je merk te laten onthouden. Door veel aandacht aan de details te besteden, creëer je artikelen die meer doen dan alleen reclame maken; ze bouwen mee aan de relatie met je merk.

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *