Nieuwe klanten dankzij inbound marketing

Nieuwe klanten dankzij inbound marketing

Nieuw klanten vinden zonder dat je er veel moeite voor doet? Nou dat lijkt wel een droom! Toch is het mogelijk. Geen koude acquisitie, geen leads benaderen die uiteindelijk toch afhaken, maar meer potentiële klanten vinden en ook meer potentiële klanten vinden die serieus zijn. Het is mogelijk. Hoe vraag je. Nou wij leggen je het uit. 

Inbound marketing en leadgeneratie 

Inbound marketing draait om het aantrekken van klanten. In plaats van telefoontjes en andere schreeuwerige marketing, bied je juist passende content aan. Denk aan blogs en e-books. Mensen zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem en vinden daarbij continue content van jouw bedrijf. Waardoor ze jou leren kennen. Dit schept een band waardoor de klant denkt jou zelf te hebben gevonden, zonder dat jij als bedrijf iets hebt opgedrongen. 

Leadgeneratie is onderdeel hiervan. Leadgeneratie is ook niets meer dan het aantrekken van potentiële klanten. Ze waren eerst een vreemde, maar ze worden langzamerhand een bekende van jou en dus zo ook een lead. 

Hoe genereer je leads met inbound marketing? 

Leads genereren met inbound marketing gaat in twee stappen. Deze stappen, ook wel fases genoemd, zijn de attract en convert stap. 

Stap één attract

De eerste stap is attract. Hierbij gebruik je een buyer persona. Dit symboliseert jouw doelgroep. Deze doelgroep wil jij bereiken en daarom bedenk je ook waar zij zich bevinden en hoe jij hen het beste kunt bereiken. Maar bereik je hen? 

Social media inzetten 

Op social media kun verschillende doelgroepen bereiken. Elke doelgroep bevindt zich ook vaak op een specifiek platform. Met zowel betaalde, als organische content kun je nieuwe mensen bereiken. Maak je gebruik van advertenties? Dan kun ook specifiek targetten op jouw doelgroep. Ideaal om snel relevante content aan te bieden aan jouw doelgroep. Zorg ervoor dat de advertentie perfect is. 

Informatie aanbieden 

Bloggen is perfect om informatie te geven, maar ook om aanbiedingen te promoten. Je begint bij het begin natuurlijk. Je legt uit wat je product kan, maar je biedt ook reviews, instructievideo’s en vertelt meer over jouw product of dienst zoals over de voordelen. Alle informatie, video’s, reviews en ga zo maar door bieden de potentiële klanten een ruim aanbod. Bovendien is alle content toe te passen op een moment binnen de buyer journey en daardoor ook altijd relevant! 

Vindbaar zijn binnen zoekmachines 

Wat je zeker niet mag vergeten wanneer je leads wilt aantrekken; is vindbaar zijn. Ben jij vindbaar binnen Google? Dan kun je gemakkelijker nieuwe leads aantrekken. Het is dus slim om tijd te investeren in SEO. Zo zorg jij ervoor dat je bovenaan staat voor relevante zoekwoorden en leads jou makkelijker vinden. 

Stap twee convert

De tweede stap is convert. In deze fase heeft de lead je al gevonden. Maar nu wil jij natuurlijk weten wie zij zijn. Denk aan informatie zoals een naam, e-mailadres en telefoonnummer. Zo kun je nog meer relevante content aanbieden en uiteindelijk de lead converteert tot een klant. 

Maar hoe krijg je deze informatie? Nou daarvoor zet je een content offer in. Dit is waardevolle content voor de doelgroep. Daarbij kun je denken aan een kortingsbon, maar ook een checklist of e-book. Ze krijgen alleen deze informatie wanneer zij een e-mailadres achterlaten. 

Omdat de lead kennis heeft gemaakt met jou en jij hen vertrouwen hebt gewonnen, is de kans groot dat zij hun gegevens achterlaten. Zo genereer je leads in de twee stappen attract en convert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *