Waarom zou je Pinterest gebruiken?

Waarom zou je Pinterest gebruiken?

Je kent Pinterest vast wel. Toch zijn veel bedrijven niet actief op Pinterest en dat is echt zonde. Pinterest levert een bijdrage aan trends, creëert extra websiteverkeer en zorgt voor extra naamsbekendheid. Genoeg redenen om te starten met Pinterest. Maar wat is het eigenlijk en hoe kun jij het gebruiken? Lees snel verder. 

Wat is het? 

Hoe kun je Pinterest het beste omschrijven? Nou als een visuele zoekmachine. Het is bedoeld voor inspiratie. Denk aan inspiratie voor gerechten, interieur en natuurlijk mode. Gebruikers van Pinterest laten hun aankopen beïnvloeden door wat zij vinden en zien op het platform. Een krachtig platform dus. 

Hoe werkt het? 

De naam Pinterest is afgeleid van ‘pins’. Je kunt het platform namelijk zien als een groot prikbord/moodboard waar mensen foto’s en video’s op prikken, oftewel ‘pinnen’. Elke foto of video bevat een URL, hashtag en uiteraard een titel en omschrijving. De gebruiker kan pins verzamelen op de verschillende borden. Vind iemand jouw website interessant en gebruikt Pinterest? Dan kunnen zij per categorie op de website een bord aanmaken op Pinterest. 

Voordelen voor jouw bedrijf 

Pinterest is kan interessant zijn voor jouw bedrijf en grote kans dat je het nog niet gebruikt. De voornaamste reden daarvoor is dat velen niet weten wat de kansen zijn van Pinterest. Lees daarom snel verder voor de voordelen van Pinterest voor jouw bedrijf. 

Vergroot je online vindbaarheid 

Pinterest is te vergelijken met een zoekmachine, waaruit gebruikers nieuwe ideeën op kunnen doen. Een bron van inspiratie voor velen. Door als bedrijf borden te maken op Pinterest kun je een gevoel creëren rondom jouw merk. Zo ben je ook beter vindbaar op het platform, maar ga je ook de verbinding aan met je bezoekers. Maak jij mooie borden? Grote kans dat ze je snel vinden en ook sneller voor jou kiezen. 

Extra websiteverkeer

Elke foto en video krijgt een URL. Zet dus de juiste verwijzingen erbij en ontvang via elke pin extra websiteverkeer. Gebruik je mooiste afbeelding, een goede titel en omschrijving en daarbij gebruik je natuurlijk relevante zoekwoorden. Waar bij andere social media kanalen veel content snel verdwijnt, heeft Pinterest het grote voordeel dat jouw pins maanden lang zichtbaar zijn. Dus extra websiteverkeer generen kan altijd. 

Jouw doelgroep 

Elk bedrijf/merk heeft een specifieke doelgroep. Wanneer mensen binnen jouw doelgroep jouw pins bewaren, dan kun je de trends ontdekken. Met de statistieken uit Pinterest en Google Analytics kom je meer te weten over de interesses van jouw doelgroep. Door goed te kijken naar deze data, kun je ook pins er op aanpassen. Zo stem je jouw aanbod beter af op je doelgroep. 

Adverteren is ook mogelijk

De voorgaande informatie was vooral gericht op organische berichten. Maar het is ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. Waarom zou je hier gaan adverteren? Nou maar weinig bedrijven maken gebruik van het platform, dus je hebt bijna geen concurrentie. Bovendien zijn de kosten lekker laag! En net zoals bij vele anderen kun je ook bij Pinterest targetten op zoekwoorden en dus makkelijker jouw doelgroep bereiken

Pinterest biedt kansen voor elk bedrijf en dat moet je zeker niet vergeten. Zeker niet wanneer je branches werkt zoals mode, interieur, gezondheid, doe het zelf en food. 

About Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *