Merkenbureau, wat kan dat voor je doen

Je wilt een product of dienst onder een bepaald merk registeren? Dat is niet hetzelfde als het registreren van een bedrijfsnaam. Dat doe je bij de Kamer van Koophandel. We praten ook niet over een octrooi. Die vraag je aan bij een onderafdeling van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland), namelijk Octrooicentrum Nederland. De registratie van een merk staat dus los van die van je bedrijfsnaam en van een uitvinding die je hebt gedaan. Hier is het merkenrecht van toepassing. Dat valt onder het Intellectuele Eigendom. Een merkenbureau kan je bij het registeren van je merk van dienst zijn.

Intellectueel eigendom

Onder Intellectuele eigendom (IE) vallen naast merken ook uitvindingen, foto’s, vormgevingen, muziek, software en meer. Een concreet idee kan eventueel door meerdere IE-rechten worden beschermd. De keuze hangt van een aantal factoren af. Een merkenbureau kan je daarbij adviseren.

Wat is een merk

Met een merk onderscheidt je een product of dienstverlening van het aanbod van concurrenten. Dat kan een naam zijn, een logo, een unieke verpakking of een karakteristieke kleur. Een merkenbureau kan je helpen bij het bepalen of je merk wel voldoende uniek is. Eenmaal ingeschreven in het merkenregister, mogen anderen dat merk niet gebruiken. Je kunt kiezen voor welke landen je de bescherming wilt.

Waar registeren voor de Benelux

Voor de Benelux kan je een merk ter registratie aanbieden bij het Benelux-bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). Die is sinds 1971 in Den Haag gevestigd. BOIP valt onder de Benelux-organisatie voor het Intellectuele Eigendom. De ministers van economische van Nederland, België en Luxemburg hebben daarvoor gezamenlijk de verantwoordelijkheid.

Registratie binnen de Europese Unie

Bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) in Alicante (Spanje) kan je een Uniemerk laten registeren. Dat geeft bescherming in alle landen van de Europese Unie. Omdat je niet vaak een merk zult willen laten registeren binnen de Benelux, Europese Unie of in nog meer landen, is het uitbesteden aan een merkenbureau een goede optie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *